© 2020 - 365 dagenMinful is eigendom van Larissa Gies - HartMath Therapeut en eigenaar van de EQ Academy 

BTW nummer: NL002 055 602 B77 -  K.v.K. 2809870

 

Wees dankbaar 

 

Dankbaarheid niets voor jou?

 

Misschien spreekt de term dankbaarheid je niet zo aan. Gebruik dan bij het verder lezen voor jezelf de woorden “Blij zijn met” in plaats van “Dankbaar zijn voor”. De effecten zijn hetzelfde.

 

Vaak denken we dat wanneer we succesvol zijn, we dankbaarder kunnen zijn. Probeer dit eens om te draaien en ervaar hoe het voelt wanneer je dankbaar bent en dus van daaruit een betere kans op succes en geluk creëert.

Dankbaar zijn, geeft je leven een ander perspectief. In plaats van te kijken naar alles wat je zou willen en naar alles wat er mislukt in je leven ben je even gericht op iets wat je vreugde en blijdschap geeft.

 

Je verlegt je focus van kijken naar het negatieve, naar kijken naar het positieve.

 

Door je te focussen op datgene waar je dankbaar voor en blij om bent verhoog je je geluksgevoel, wat er op zijn beurt voor zorgt dat je kans op succes in je werk en dagelijks leven verhoogd wordt.

 

Als je in contact bent met dankbaarheid,  dan zul je je verbazen over de impact van het gevoel. Je voelt je verbonden met alles wat er is. 

     Dankbaarheid draagt een grote kracht in zich en het verrijkt je leven enorm als je jezelf hiervoor openstelt. Door dankbaar te zijn geef je

waarde aan wat je hebt. Je geeft waarde aan wat je ontvangt. 

Je krijgt meer waardering voor het leven en daarmee ook voor jezelf. 

Het vergroot je geluksgevoel. 

 

Hoe komt dat?

 De reden is dat wanneer je dankbaarheid ervaart, 

je ego opzij gaat. Je kunt namelijk niet je ego 

en dankbaarheid tegelijk zijn. 

 

Alleen maar één!

"Dankbaarheid voelen is één van de meest effectieve manieren om met je zelf in contact te komen. Alleen daarmee kan een ander jouw intentie waarnemen en daarop reageren".

We geven je enkele tips in hoe je dit kunt doen.
 

1. Je dank uitspreken

Maak er een goede gewoonte van om je dankbaarheid naar anderen te uiten, in woorden of in een eenvoudige handeling. Bedank de buschauffeur voor de reis, de caissière voor haar verleende diensten, je man als hij de vuilniszakken buiten zet. Het maakt niet uit wat. Maak er een goede gewoonte van en spreek iedere dag minstens één keer je dankbaarheid uit.

 

2. Vier je successen

Neem de tijd om stil te staan en blij te zijn met de dingen die je goed hebt gedaan, zeker als het spannende nieuwe stappen waren. Zoals op de boerderijen vroeger een oogstfeest werd gehouden, vier je zelf je eigen feestje voor je eigen oogst. Maak daar echt even een momentje voor jezelf van. Bijvoorbeeld door een lekker drankje in te schenken en op jezelf te proosten. Vaak zijn we al weer zo druk bezig met de volgende stap, dat we helemaal vergeten om dankbaar te zijn voor wat we hebben bereikt. Door hier wel bij stil te staan en dankbaar te zijn, creëer je nieuwe energie die je helpt bij je volgende stap.

 

3. Het hoeft niet perfect te zijn om er dankbaar voor te zijn. 

Deze is belangrijk en zul je begrijpen..... Ook voor de voor jou imperfecte dingen kun je dankbaar zijn. Voor regen bijvoorbeeld (in plaats van er op te mopperen). Voor wie je bent. Voor een gesprek wat niet lekker liep. Onze drang naar perfectionisme komt voort uit ons ego; dat ons vaak vertelt dat we niet genoeg hebben, niet goed genoeg zijn. Jij bent goed zoals je bent. Dingen hoeven niet te lopen zoals jij wilt dat ze lopen om perfect te zijn; en er dus dan pas dankbaar voor te zijn. Zodra je je perfectionisme iets loslaat zul je zien dat er nóg meer is om dankbaar voor te zijn. Probeer in al het negatieve iets positiefs te zien.

 

4. Leef in het moment.

Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral als je het druk hebt, betrap je jezelf er misschien achteraf pas op hoeveel je eigenlijk voor lief neemt. We zijn vaak zo bezig met alle ballen hoog houden, ons aan te passen en dingen te regelen, dat we nauwelijks een moment pakken van rust. En dat moment hoeft niet groot te zijn!

Probeer het eens klein: elke dag vijf minuten verstillen en éven voelen hoe het met je gaat. Even stilstaan bij jezelf. Bij je leven. Bij waar je dankbaar voor bent. Al is het maar met een kop thee op de bank even niets doen. Desnoods op de wc. Wij noemen het spiritueel afgestemde actie: stil zitten en luisteren naar je intuïtie en je innerlijke stem. En krijg je de smaak te pakken, gun jezelf dan elke dag een meditatie.

 

5. Stimuleer anderen in je omgeving om dankbaar te zijn. 

Hoe leer je zelf iets het allerbeste? Door het anderen te leren. Leer anderen dus waar je zelf het meeste behoefte aan hebt. Vraag aan anderen waar ze dankbaar voor zijn, wat goed gaat, waar ze tevreden over zijn. Hiermee ontstaat positiviteit en inspireer je elkaar! Denk maar aan je werk; hoe vaak hebben we het niet over wat er allemaal veranderen moet? Draai het eens om!

 

6. Bedenk een dankbaarheidsritueel. 

Creëer voor jezelf een dankbaarheidsritueel. Steek bijvoorbeeld iedere dag een kaarsje aan en sta even bewust stil bij waar jij dankbaar voor bent. Ook kun je iedere dag even stil staan voor een mooie Boeddha, een prachtig Mariabeeld of een dierbare ingelijste foto. Het gaat erom dat je even bewust naar binnen keert en bedenkt waar jij dankbaar voor bent. Doe dit op een manier die bij jou past.

 

Voorbeeld dankbaarheidsritueel

Creëer een speciaal plekje om je dankbaarheid te uiten. Pak een platte schaal en leg daar wat dingen op die jij fijn vindt. Bijvoorbeeld een paar edelstenen, bloemen, wat zaden of noten, het fruit uit de boomgaard, een foto of mooi plaatje, het maakt niet uit, zolang jij er maar blij van wordt. Zet in het midden een theelichtje in een mooi glaasje en leg er iets bij waarmee je het lichtje kunt aansteken.

 

Doe de volgende korte oefening "Dankbaarheid"...

De oefening hierboven was een oefening om in gedachten te doen. Deze volgende oefening is een DOE oefening waarvoor je een notitieboekje en een pen nodig hebt.

 

Het is een dagelijkse schrijfoefening waarin je je geest traint om positiever te zijn, worden en te blijven. Het versterkt je relativerend vermogen. Probeer iedere dag je dankbaarheid te uiten, gewoon door er even bewust bij stil te staan.

Je zult merken dat je er gelukkiger van wordt.

 

Oefening: 2 minuten, 3 dingen, 21 dagen

Het gaat als volgt:
 

  • schrijf iedere dag in maximaal 2 minuten tijd

  • 3 nieuwe dingen op waar je dankbaar voor bent

  • doe dit 21 dagen lang.

 

Wat maakt dat dit werkt?

Doordat je weet dat je iedere dag 3 dingen op gaat schrijven waar je dankbaar en blij voor bent, train je je brein om continue op zoek te gaan naar zaken waar je dankbaar voor zou kunnen zijn. Je traint daarmee je brein om meer naar de positieve zaken in je leven te kijken dan naar de negatieve dingen die gebeuren.

 

 

Laat ons en de andere leden van 365 dagen Mindful weten waar jij dankbaar

voor bent en plaats je een reactie op de Facebook groep >>>

  • Facebook Clean Grey

Deze pagina is een onderdeel van het 365 dagen Mindful programma, wil je hier meer oevr weten of meedoen en toegang tot de andere oefeningen? ga dan naar de website.